Thursday, December 13, 2007

جايز بكره


جايز بكره
(لحن)
ما بين صمت الحروف
تنطق عيون الكبت
وبين نايات الخوف
تقرع طبول الرفض
***
جايز تكون آخرة كلامنا.. لغط أو خرس
جايز تكون ثمرة عملنا.. هدر أو عبث
وجايز برضه بكره.. ما يطرحش بأماني
لكن لزما وحتما.. يكون له طعم تاني
***
وإيه تفرق صلاتنا في كنايس أو مساجد
وإيه يفرق برضه لوننا او نوعنا في البطايق
مادام لسوط الظلم بيخر الكل ساجد
جايز برضه بكره.. ما يطرحش بأماني
لكن لزما وحتما.. يكون له طعم تاني
***
كفايانا نقع ونسند على عكاز الانكسار
كفايانا نصوم ونفطر على تمرات المرار
وجايز برضه بكره.. ما يطرحش بأماني
لكن لزما وحتما.. يكون له طعم تاني
***
ما بين خريف اليوم
نزرع ربيع الغد
وبين هزل المسوخ
ننشد نشيد الجد
جايز برضه بكره.. ما يطرحش بأماني
لكن لزما وحتما.. يكون له طعم تاني

2 comments:

Unknown said...

وإيه تفرق صلاتنا في كنايس أو مساجد
وإيه يفرق برضه لوننا او نوعنا في البطايق
مادام لسوط الظلم بيخر الكل ساجد

جايز برضه بكره.. ما يطرحش بأماني
لكن لزما وحتما.. يكون له طعم تاني

لقرأء منذ زمن طويل معاني رائعة وجميلة مثل هذه المهاني ، وأجمل مافيه أن كاتبها حاسسها بصدق أو عيشها بجذ
بيحلم ببكره، وبيعمل لبكره ، وأكيد أكيد هيكون له بكره

الدبور said...

يا ابوحنين يا كبييييييييييير
متشكر ياناصفني
يارافع راسي
ياسبعي ياجملي، يا مفرح مهجتي
محدش غيرك بعت لي تعليق
(منطقي-لأني صممت ان ما حدش يشوفها قبلك)
-لكن ابو طويله قابلته النهارده، ولما قرأت له بيتين
بص لي بقرف
برضه انا اللي غلطان
المشكله اني محدث مدونات ومش عارف انسقها، واقسمها ابواب، واتحكم في الفرونت بيدج
يعني أنا كنت عايز حنين لبكره تكون أول قصيده؟
أدي عيب مدارس الحكومة